title bar

Historie

De Heide Smid geldt als specialist op het gebied van kachels, haarden en schouwen. Daarnaast kun je er terecht voor huishoudelijke artikelen, ijzerwaren, tuinmeubelen en gereedschap. Het bedrijf, met vestigingen in Halle en Duiven, staat bekend om haar service, kwaliteit en gemoedelijke sfeer. Het bedrijf uit een team van 42 specialisten op het gebied van kachels en haarden.

De Heide Smid: al 80 jaar sfeermakers met haarden en hartelijkheid.

Zo klein als Halle Heide is, zo groot is de Heide Smid. Directeur Bert Wisselink (50) is er geboren en getogen en staat alweer 16 jaar aan het roer van het bedrijf dat zijn opa in 1936 begon. Bertus Wisselink senior bedacht in 1935 dat hij voor zich zelf wilde beginnen. Hij keek goed rond en vestigde zich als smid en rijwielhersteller in de kleine Achterhoekse buurtschap Halle Heide. Zijn oude baas had hem verteld dat je een eigen zaak kunt runnen als je 80 klanten aan je weet te binden. Bertus kocht een bunder grond van de Kuiper en opende op maandag 7 september 1936 officieel de deuren van zijn smederij. Eind van de dag kwam er één klant.

 Over ons background

Klanten uit een hele grote regio

Bertus senior had die dag niet durven dromen dat er 80 jaar later een fantastisch bedrijf op dezelfde locatie zou staan, met 42 mensen in dienst, een showroom in Duiven, beide gerund door zijn kleinzoon en naamgenoot Bert Wisselink. Bert vertelt: “Ik ben hier opgegroeid. Ik heb mijn opa geholpen, mijn vader geholpen en rond de eeuwwisseling ben ik eigenaar geworden. Dat heb ik altijd voor ogen gehad. Ik zat op de HAVO en dacht al snel, wat doe ik hier? Ik moet iets technisch gaan doen! Ik ging naar de Technische School, deed examen en begon aan de streekschool waar ik 1 dag leerde en 4 dagen werkte. In de avonduren deed ik cursussen zoals lassen en installatietechniek. Mijn vader zei altijd, het vak moet je ergens anders leren, dus dat deed ik bij een kachelfabriek en in een staalbedrijf.”

Weten wat er speelt in de markt.

De familie Wisselink is een hechte familie. Altijd al geweest. Bert Wisselink: “Toen mijn opa als smid begon in een klein schuurtje, sprong mijn oma Doortje al snel bij met de verkoop van huishoudelijke artikelen vanuit het kippenhok om wat extra’s te verdienen. In 1938 bouwden ze een nieuwe winkel en woonhuis. Ze vulden elkaar goed aan en sprongen in op de behoefte van boerengezinnen uit de omgeving. Het bedrijf groeide en er kwamen knechten in dienst. Ook mijn vader werkte in het bedrijf en hij leerde het vak van hoefsmid van mijn opa. In 1968 hebben mijn vader en zijn broer De Heide Smid overgenomen en is de groei in een stroomversnelling geraakt. De paarden die tot in de jaren ‘70 hier aan het bedrijf kwamen werden vervangen door landbouwwerktuigen en daar ontstond een nieuwe markt.”

Hermans broer ging karabijnhaken produceren en verkopen, stapte uit de Heide Smid en begon een eigen bedrijf. Herman Wisselink ging alleen verder en startte met de verkoop van landbouwwerktuigen en melkmachines aan boeren in de wijde regio. Hij deed hiervan ook de installatie en het onderhoud. Ook de huishoudelijke afdeling van moeders groeide als kool. Het bedrijf knapte uit haar jasje en moest uitbreiden. In 1972 is de oude smederij winkel geworden en kwam er een nieuwe smederij achter het bedrijf.

“Vijftig kachels op één dag”

Bert Wisselink: “Mijn moeder Ali runde vooral de winkel. Gereedschap, fietsen en huishoudelijke artikelen vormden hierin de basis, maar mijn ouders hadden voelsprieten voor waar de markt om vroeg. Toen iedereen een wasmachine wilde, verkochten we wasmachines en daarna wilde iedereen een vriezer. Begin jaren 80 waren de kachels en haarden enorm in opkomst. Mijn ouders kochten hier fors op in. We hebben tijden gehad dat we 50 kachels verkochten op één dag. Dit hadden we met name te danken aan de agrarische vakbeurs Agrado in Doetinchem. Dit was de belangrijkste week in het jaar voor ons en de hele familie moest dan meehelpen. In de week na de Agrado hielden we een kachelshow in onze zaak en dan vlogen de kachels letterlijk de deur uit! Dit bepaalde voor een groot deel de jaaromzet.”

Met familie gaan dingen vanzelf.

Bert heeft één zus. Marga werkt drie dagen in het familiebedrijf en runt de woonaccessoires en huishoudafdeling. Ook de aankleding van haarden en schouwen in zowel Halle en Duiven neemt ze voor haar rekening. Bert Wisselink: “Wij kunnen fijn samenwerken. In de familie gaan dingen vanzelf. Mijn vader doet soms nog wat klusjes als bezorgen, houtzagen, drinkt koffie met de klanten en medewerkers. Mijn moeder is helaas op 6 maart 2016 overleden. Daarvoor kwam ze ook nog regelmatig in de winkel om mij te ondersteunen. Medewerkers vinden dit prachtig want een groot deel van het personeel is in de tijd van mijn ouders begonnen. Eén van hen is Eddy Rensing die nu de dagelijkse leiding heeft als directeur. Ooit begonnen als vakantiewerker en nu al meer dan 20 jaar in dienst. Van 40 jarige en 25 jarige jubilarissen werken er hier een aantal . Dat zegt wel iets over de sfeer.”

 Over ons background

Doen waar je goed in bent.

Toen Bert de zaak rond de eeuwwisseling overnam is hij gestopt met de landbouw- en melkmachines en fietsen. Wel kan tot op de dag van vandaag elke hobbyboer bij de Heide Smid terecht voor gazonmaaiers, tuinmachines en kleine landbouw gereedschappen. “Het was de periode dat de ene na de andere boer stopte. Je moet aanbieden waar de consument om vraagt en waar je goed in bent en ik had meer gevoel bij haarden en kachels. Belangrijk is dat wij veel verder gaan dan verkopen alleen. We willen service en kwaliteit bieden en we onderscheiden ons in de markt doordat we als een van de weinige verkopers van kachels en haarden ook de volledige aanleg, het onderhoud en het schoorsteenvegen erbij doen. We zijn erkend ASPB schoorsteenveger en lid van het Sfeerverwarmingsgilde”, aldus Bert Wisselink.

“Onze kracht is dat we ‘mensen-mensen’ zijn.

De kracht van de Heide Smid is service, kwaliteit en de gemoedelijke sfeer, maar zeker ook het feit dat wij graag tussen de mensen staan. Bert Wisselink: “Zowel mijn opa als mijn vader zijn spontaan en makkelijk in de omgang met mensen. Dat heb ik van hun meegekregen. Ook positief denken heb ik meegekregen. Mijn opa was een echte prater, altijd met mensen bezig. Als je positief in het leven staat, dan kom je heel ver, zei hij altijd en daar ben ik het 100% mee eens.” Bert noemt zichzelf een echte Achterhoeker. Evenementen in de buurt draagt hij een warm hart toe. Voor sponsoring kunnen verenigingen en organisaties bijna altijd bij Bert aankloppen. Ook is De Heide Smid sponsor van De Graafschap en heeft het bedrijf al jaren een eigen grasmaaier race team. “Dit past bij ons en onze regio. Onlangs was het NK grasmaaier race in het weiland tegenover de Heide Smid in Halle. Twee medewerkers vormen het team. Dat is toch fantastisch!”, aldus Bert.

Groeien en verbouwen

Sinds de start in 1936 kennen we alleen maar groei. We hebben dan ook steeds uitgebreid. In 1994 en 2002 zijn er zeer grote uitbreidingen geweest van de winkel en opslag. Onze showroom in Duiven hebben wij helemaal verbouwd. We hebben het bedrijf in Duiven overgenomen in 2009. Dat is een goede keuze geweest. Het gaat ook daar heel goed. We groeien gestaag maar doen het rustig aan met adverteren omdat we het zelf ook aan moeten kunnen. Het gaat nu vooral van mond tot mond. Als mensen horen dat Duiven een tweede vestiging is van de Heide Smid in Halle en dat we al 80 jaar bestaan dan wekt dat vertrouwen. We willen niet zozeer groeien in meer locaties, maar wel op de huidige locaties en in gebied. Met deze twee vestigingen zitten we mooi centraal in Nederland. In Halle zijn ruim 250 kachels, haarden en schouwen te zien. In Duiven staan ook meer dan 150 stuks opstellingen. In 2013 is de showroom in Halle nog weer verder uitgebreid en staan er nog meer kachels en haarden.

Bedrijfsopvolging in de toekomst?

Of De Heide Smid een familiebedrijf blijft? Het zou zo maar kunnen. Bert en zijn vrouw hebben twee zonen. Daan is 15 en Stijn is 12 jaar. Voorlopig zijn ze druk met voetbal en computers, maar ook de jongens groeien al een beetje op in het bedrijf. Zijn vrouw werkt op een reisbureau, maar ondersteunt Bert ook in het bedrijf. Zo gaat dat in een familiebedrijf. Tot nu toe hebben de generaties elkaar naadloos opgevolgd. Ieder deed waar hij goed in was en speelde in op nieuwe ontwikkelingen. Opa was trots op mijn vader en mijn vader is trots op mij. Als mijn vader weer ging verbouwen zei mijn opa, mooi zo! Prachtig. Ondanks het generatieverschil zien ze in dat je mee moet veranderen met de tijd. Bedrijfsopvolging in de toekomst?